To nasza koncepcja, ale co ważne to tylko jeden z wielu pomysłów, jakie mogłyby pojawić się w otwartym konkursie który gwarantuje Uchwała.
W całej naszej walce o Wybrzeże chodzi bowiem przede wszystkim o to, by mogli Państwo zobaczyć, wypowiedzieć się, ocenić różne pomysły PRZED zleceniem przez miasto opracowania szczegółowej dokumentacji projektowo-technicznej. Temu właśnie miał służyć proponowany przez nas w Uchwale konkurs na projekty zagospodarowania terenu. Chodziło głównie o to, by przed wydaniem setek tysięcy złotych naszych, publicznych pieniędzy (na szczegółowe projekty architektoniczno-budowlane i na projekty techniczne) mieszkańcy miasta mieli wpływ na to, co zostanie zrealizowane.
Skąd wziął się pomysł na to, co widzą Państwo na wizualizacjach?
ZACHOWUJEMY PARKINGI
Jednym z najistotniejszych problemów zgłaszanych przez mieszkańców osiedla Kmiecie, Warneńczyka czy Sontagówki, a także przez osoby korzystające z rekreacyjnych funkcji Wybrzeża, jest brak miejsc parkingowych.
Ten projekt odpowiada na tę bolączką, którą także poznaliśmy w trakcie naszych badań ankietowych. Zachowujemy parkingi! To bardzo ważne, bo z przestrzeni na Wybrzeżu korzystają też osoby starsze, czy osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie.
ZACHOWUJEMY SZEROKI PAS ZIELENI
Zachowanie dotychczasowego charakteru – drogi lokalnej, bez osobnej ścieżki rowerowej, bez zwiększonego ruchu aut – pozwoli ocalić wyjątkową aleję drzew!
Pozwoli nam usiąść także w przyszłości na ławkach w cieniu, bez smrodu spalin, bez hałasu z powodu szybszego poruszania się aut. Sprawi też, że dzieci czy osoby starsze będą czuć się bezpiecznie w najważniejszej przestrzeni rekreacyjnej miasta.
Budowa osobnej ścieżki rowerowej i konieczność zachowania miejsc parkingowych wymuszała na projektantach Probudu bardzo wyraźne na pokazanych publicznie w lutym wizualizacjach zwężenia pasa zieleni. Co za tym idzie – opisaną już założeniach projektowych konieczność wymiany istniejącego drzewostanu (w praktyce: konieczność wycięcia sporej części drzew).
WYDAJEMY MNIEJ PUBLICZNYCH PIENIĘDZY
Brak osobnej ścieżki to również ogromne oszczędności, i o wiele łatwiejsze utrzymanie nawierzchni w dobrym stanie w przyszłości.
Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na małą architekturę, zieleń lub inne zgłoszone w toku konsultacji przez mieszkańców potrzeby.
NA DRODZE LOKALNEJ NIE BUDUJE SIĘ DRÓG ROWEROWYCH!
Droga na Wybrzeżu to droga klasy L, droga lokalna. Na drogach klasy L (lokalna) i D (dojazdowa) zgodnie ze sztuką nie buduje się osobnej ścieżki rowerowej. To rozwiązanie ma wiele pozytywów, które szczególnie dobrze mogą sprawdzić się na Wybrzeżu. Opisaliśmy je powyżej.
Co więcej dokładnie ten pomysł na poprowadzenie ruchu jest elementem kompleksowego opracowania ścieżek rowerowych dla Przemyśla z 2004 roku.
Dzięki temu rozwiązaniu rowerzyści bardzo łatwo mogą się włączyć do ruchu z bocznych ulic Wybrzeża.
Kameralizacja ruchu czyli SZYKANY
Prezentowana koncepcja to także konkretny pomysł na zachowanie uspokojnego ruchu kołowego.
Dziś ruch na Wybrzeżu jest ograniczony i spowolniony głównie wskutek stanu nawierzchni, a także dzięki istniejącym za sprawą Towarzystwa Ulepszania Miasta progom zwalniającym. Chcemy by po remoncie – gdy te naturalne ograniczenia znikną i powstanie “dywanik”, bardzo wygodna dla kierowców i rowerzystów droga, ruch pozostał uspokojony.
Stąd pomysł na tzw. szykany – łagodne zmiany trakcji na prostych odcinkach.
Proszę zwrócić uwagę (przesuwając znacznik na zdjęciu) jak zmienia się percepcja drogi z perspektywy kierowcy. Na drodze z szykaną i bez.
Kierowca – nawet nie szanujący przepisów ruchu drogowego – za każdym razem wjeżdżając na Wybrzeże dostałby wizualny sygnał, że to droga, gdzie spokojna jazda jest konieczna.
Szykany i ograniczenie prędkości do 30 km/h to podstawowy sposób uspokajania ruchu. A to oznacza bezpieczeństwo.
Koncepcja finalna
Zieleń i mała architektura dodatkowo kameralizują przestrzeń czyniąc ją bardziej przyjazną dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowe elementy jak np. drzewa u szczytu parkingów, pełnią nie tylko rolę estetyczną ale wraz z szykaną dodatkowo uspokajają ruch.
Całość jest wykonana w stylu woonerf. Przestrzenie funkcjonale, droga, parking, chodnik nie są rozdzielone nieprzyjaznym wysokim krawężnikiem. Podział wynika z użycia różnych materiałów. A brak przeszkód łatwo pozwala przekraczać drogę w każdym miejscu. Należy tu zaznaczyć że na tego typu drodze ( z ograniczeniem do 30km/.h) pieszy może przekroczyć drogę w każdym miejscu. Zbędne są przejścia drogowe.
NIESTETY WŁADZE MIASTA ODRZUCAJĄ DIALOG I MOŻLIWOŚĆ WYBORU ALTERNATYWNYCH DLA WIZJI PREZYDENTA KONCEPCJI
Nasz obywatelski projekt uchwały zakładał konsultacje społeczne. Gwarantował też przedstawienie obywatelom różnych koncepcji zmian, opracowanych w ramach konkursu architektonicznego. To standardowe rozwiązania stosowane w innych miastach, przy tak dużych inwestycjach. Nie można bowiem odmawiać obywatelom prawa do decydowania o przestrzeni, z której powszechnie korzystają.
Te oczywiste postulaty zostały jednak odrzucone głosami radnych Wspólnie dla Przemyśla oraz głosami frakcji PiS związanej z wicemarszałkiem województwa Piotrem Pilchem. Uchwały nie poparli też radni Robert Bal, Bartłomiej Barczak i Ewa Sawicka. Było to pierwsze głosowanie nowej koalicji Prezydenta Bakuna.